Papayakleur2-001_edited_edited.jpg
Dominique Laurine

Allereerst: dankjewel om 'het gezicht achter' beter te leren kennen! Mijn naam is Dominique Laurine, geboren in de herfst van '92 en opgegroeid in het zuidelijk deel van Nederland, ook wel het 'Bourgondische' Brabant.
 

 

Sinds mijn 3e was, net als vele dieren, het kleurpotlood al mijn beste vriend. Hoewel de toenmalige kleuterjuf tegen mijn moeder zei 'dat ik gevoel voor tekenen had', was de overtuiging nog niet enorm groot. Wat moet je inderdaad denken bij een kindertekening die meer onder 'vrij kraswerk' valt?

Daarna werd het alsmaar meer en meer oefenen. Net zo lang tot iets lukt. En, zo geschiedde. Want, heel wat oefenjaartjes daarna bleek ook de kunstacademie St. Joost in Breda mijn werk te waarderen en kreeg ik hier een plek om mezelf artistiek verder te ontwikkelen. Wel heb ik altijd mijn eigen weg bepaald en mezelf, van technieken tot kleurgebruik, alles aangeleerd: hierdoor beschouw ik mezelf liever als autodidact.

WAAROM VOORAL PAARDEN & BOSDIEREN?

Al sinds ik geboren ben, ben ik met enige regelmaat in het bos te vinden. Was het destijds niet met onze toenmalige Golden Retrievers, dan was het wel met de paarden. Trompetterende, Canadese ganzen in alle vroegte bij een ven, omringd door talloze dennen- en beukenbomen op een zonnige ochtend in mei. In diezelfde bomen waar je andere vogels vindt, zoals kloppende spechten, oehoe-ende uilen en allerlei soorten zangvogels. 

In datzelfde bos waar vossen, dassen en eekhoorns door varens struinen, speurend naar proviand. En, herten, hazen en fazanten een voorzichtig turende blik op hun omgeving werpen. Wanneer je het bos kent, weet je hoe magisch dit is. Van de transformerende herfst en 'spooky' winter tot de opbloeiende lente en frisgroene zomer: welk seizoen het ook is, het bos blijft verwonderen. Het is een plek die ik zó vaak bezocht heb en zal blijven bezoeken: het is dé plek die in mijn DNA verweven zit. 

DE NATUUR ALS INSPIRATIEBRON

De geur van de natuur wanneer het geregend heeft, evenals haardvuur buiten op een winteravond. Vers gemaaid gras. Het warme licht van oktober. De witte waas van mistbanken of vorst. IJspegels op een zonnige, maar o-zo koude winterdag. Vogeltjes in het voorjaar. Gierzwaluwen in de zomer. Als ik ergens geluksmomenten uit haal, dan zijn het deze gratis cadeautjes van de natuur. Meer puur dan dit wordt het niet: deze sereniteit laat ik terugkomen in mijn werk door alleen het dier weer te geven. Dat niets je afleid en al je aandacht zich focust op dát ene moment.

MINIMALISTISCH LANDELIJKE STIJL

Wat direct bij paarden en bosdieren aansluit, is een landelijke stijl, voornamelijk geïnspireerd op traditionele Engelse, Franse en zelfs Italiaanse huizen. Zo houd ik vooral van warme aardetinten, zoals warmgrijs en aubergine. Ook in mijn schilderijen van dieren probeer ik zoveel mogelijk variatie te brengen. Zo kan het ene hertje net wat meer auberginetinten bevatten en is de ander voornamelijk grijs of chocoladebruin. En, zo heb je altijd een dier dat bij jouw interieur past. De minimalistische stijl zorgt hierbij voor een fijne sereniteit en meer moderne look terwijl de zachte aardetinten het warme gevoel in huis versterken. Dit is voor mij de perfecte balans.

EN, EEN STADSE TOUCH

Het klinkt tegenstrijdig, maar toch is het zo: naast de natuur houd ik net zoveel van de stad! Maar, dan wel van eeuwenoude steden waar je diezelfde 'warmte' en 'charme' vindt. Dat gevoel ervaar ik al wanneer ik op een zonnige dag over de markt van 's-Hertogenbosch struin. Waar de klokken van de Sint-Janskathedraal en luide meeuwen voor die typische stadsgeluiden zorgen. Ik vind het fantastisch: puur omdat het zó authentiek is. Een geluid dat 400 jaar geleden precies hetzelfde heeft geklonken. En, een moment waar de moderne tijd -gelukkig- geen vat op heeft gekregen.

 

De designlook die je vaak in de stad tegenkomt, zoals de combinatie van modern en klassiek, verwerk ik daarom ook in mijn eigen werk. Geen drukke tierelantijnen, maar juist een strakke, houten lijst in een diepe chocoladekleur. En, achtergronden? Die laat ik volledig wit: niet alleen houd ik van een modern-minimalistische stijl, ook zorgt het voor een aangenaam rustpunt. Mijn werk is traditioneel, maar wel met een modern, Brabants jasje.

DE ÉCHTE WAARDE VAN KUNST

Wanneer je in een kunstwerk investeert, investeer je niet in een werk dat binnen een aantal dagen gemaakt is. Je krijgt jaren van toewijding, ervaring en oefeningen, jaren van frustratie en euforische momenten als je eín-de-lijk die ene techniek onder de knie hebt en daarmee hét resultaat hebt behaald waar je lang voor geoefend hebt. Dát is de echte tijd en waarde rond het maken van een kunstwerk, niet de hoeveelheid werkuren. Je koopt letterlijk een stukje 'ziel' van de kunstenaar, speciaal met liefde jou als liefhebber gemaakt.

OLIE- & WATERVERF

Volgens kunstexperts is waterverf het moeilijkste medium om 'meester in te worden'. Waarom? Omdat water doet wat het wil. Maar hé, ik ben niet voor niets een Nederlander: wereldwijd staan we bekend om met water te werken, niet waar? Vooral het transparante gehalte en de vloeiende kleuren maken waterverf voor mij een ideaal schildermedium, met name wanneer ik speciale effecten wil creëren. En, het past perfect bij de minimalistische uitstraling.

Voor de grote statement pieces gebruik ik olieverf: een medium waar ik, door de grote meesters voor mij, altijd als een soort 'droom' voelde. Zo houd ik dezelfde stijl aan, voor zover dat met een ander medium kan, al geef ik de achtergronden hier wèl een kleur. Wat hetzelfde blijft, zijn de warme kleuren en zachte, realistische uitstraling.